Cadira plegable o perroquet
Noguera i cuir gravat
109 x 53 x 63 cm
Vers 1670
Portugal
Inventari: MAP 309, c/268
Descripció
Seient i respatller de cuir gravat, subjecte amb grans claus de llautó de cap estrellat. Tant el respatller com el seient corresponen al mateix tipus de cuir, encara que el seient està més gastat pel seu ús. S’aprecien ferros idèntics en el treball del cuir, amb la mateixa ornamentació i sanefa. Està tornejada amb balustres, porta alguns elements contra tancats amb una roseta tallada. La decoració del respatller està formada per un escut de dimensions massa grans de manera que ha estat tallat a la seva part inferior. El cuir del seient, està subjecte a la fusta amb unes pestanyes afegides també de cuir, al contrari que en el respatller, al qual s’ha efectuat uns retalls per encaixar amb la fusta, cosa que no és molt usual en aquest tipus de cadira.
A sota l’elm s’observa la cimera caiguda cap a l’esquerra i un ocell amb ales obertes sobre ell, l’esquerra s’han afegit nou tascons, ocupant tot l’espai, mentre que a la part superior dreta s’hi troba una flor de quatre pètals i a l’inferior les quines de l’escut de Portugal, identificant-se com a pertanyent a alguna família relacionada amb la casa reial portuguesa.
Context
La cadira pertany al tipus anomenada a França perroquet, que va estar de moda durant la primera meitat del segle XVII. En el Museu Nacional d’Arts Decoratives se n’hi troba una de semblant, que per l’estil de la decoració de rocalla en el seient i respatller s’ha datat entre 1745-1760. Aquest exemplar, encara que retocat, és sens dubte portuguès. Se’n conserva una amb tornejats iguals, les mateixes proporcions de seient, però amb un respatller petit, i situada cronològicament cap al 1740, a la co·llecció Joaô Gonçalo do Amaral Cabral de Lisboa i un altre, ja del tercer quart del segle XVIII, que només conserva cuir llis al seient, mentre el respatller ha estat substituït per una pala calada de tipus anglès, que esta inventariada en el Palau de Queluz (inv. nº1868, Queluz).
Bibliografia
Alberici, Cleria. Il mobile veneto. Publicacions Electa. Milà. 1980.
A.A.D.D. 1992. L’Art en la Pell. Cordovans i Guadamassils a la Col·lecció Colomer Munmany. Generalitat de Catalunya. Núm. 186
A.A.D.D. 1998. El Arte en la Piel. Museu de l’Art de la Pell. Fundación Central Hispano. P. 64-65
Colombo, Pio. La legatura artistica. Storia e critica. (Volume a se stante dell”Enciclopedia Poligrafica’). Ed. Raggio., Roma. 1952
López Merás, R; Soler Colomer, A. Coord. Catalogo de la exposicion. El Arte en la Piel. Sala de Exposiciones de la Fundación Central Hispano. 1998. Fundación Central Hispano; Museu de l’Art de la Pell. Madrid. 1998.